September 28, 2009

Como agua para chocolate / Rode rozen en tortilla's

Ik zit in 5 vwo en je hebt onder andere de vakken literatuur 1 en literatuur 2. Literatuur 1 is boeken lezen en bespreken van Nederlandse schrijvers en Engelse schrijvers. Literatuur is een vreemde taal (Frans, Duits, Spaans). Je leest dan een boek van een buitenlandse schrijver vertaald naar het Nederlands. Ik heb de pech dat ik twee vreemde talen heb. Dat betekent dus dat ik extra boeken moet lezen. Ik moet dit jaar zo'n 15 boeken lezen. Aangezien er nu wat klasgenootjes ook blogspot hebben, dacht ik "laat ik hier eens een boek plaatsen". Dan kan je kijken of jij het ook wat vindt.
Rode rozen en tortilla's is een boek van Laura Esquivel. Het verhaal speelt zich af in Mexico in 1910. Tita is de jongste dochter binnen de familie De La Garza. Door een familietraditie moet zij voor altijd ongehuwd blijven en voor haar moeder zorgen. Maar Tita ontmoet de liefde van haar leven. Toch legt ze zich erbij neer dat ze ongehuwd moet blijen. Pedro, haar geliefde, trouwt dan met haar oudste zus. De enige manier waarop ze met hem kan communiceren is door hem de maaltijden te brengen tijdens de diners. Via haar gerechten brengt Tita al haar emoties over. Zo zorgen de tranen van Tita in de bruidstaart voor een catastrofe op het bruidsfeest. Wanneer Pedro uit haar leven verdwijnt, komt Tita in een depressie. Ze wordt opgevangen door dokter Brown die haar weer laat zien wat liefde is. Ze wilt met hem trouwen, maar dan overlijdt haar moeder en Pedro komt weer terug. Ze wordt op slag weer verliefd en weet dat hij de enige voor haar is. Ze ondergaat een affaire met hem (Hij is nog steeds getrouwd met haar zus). Ook annuleert ze het huwelijk met Brown. Haar zus heeft een paar dochters gekregen. Het jongste meisje staat hetzelfde lot te wachten als Tita had. Tita en Pedro zorgen ervoor dat het meisje toch kan trouwen met haar geliefde: de zoon van dr. Brown. Na de dood van Tita's zus kunnen zij en Tita eindelijk samen zijn.

No comments:

Post a Comment

Thanks for leaving a message, I really appreciate it!